Jubileumsläger

Välkommen till vårt Jubileumsläger!

I år fyller vår fantastiska klubb hela 70 år! Och det ska vi fira på olika sätt, bl.a. med ett läger!

Helgen den 28 – 30 april har vi hyrt Oskarströms Brukshundklubb i Halland.

Vi har tillgång till mark från Sperlingsholm och där är goda möjligheter till både spår och sök! Dessutom får vi under lördagen besök av Kai Lutman från Sydafrika som berättar om sitt arbete med avancerad hundträning i både teori och praktik.

Under förmiddagen får vi lyssna till ett föredrag av Kai i ord (på engelska) och bilder från hur de tränar upp och använder hundarna till att spåra vilt – ex noshörningar och att spåra tjuvskyttar. Han kommer även att tala om asfalt/stadsspår men framför allt hur man läser hunden och hjälper den att hjälpa sig själv.

Kai har en helt unik förmåga att läsa hundar och under eftermiddagen får vi själva prova på att se och förstå vår hund med hjälp av olika övningar.

(Titta gärna på https://k9tracking.co.za/)

På söndagen finns det möjlighet att med hjälp av Marie och Anders Winberg få en inblick i bruksgrenen sök. Sök ligger båda varmt om hjärtat och att under deras kunniga ledning ta de första stegen kan ge mersmak!

Preliminärt program:

Fredag 19.30

• Samling och gemensam middag.

Lördag:

• 8.00 Frukost
  • 9.00 Föredrag av Kai Lutman
    Förmiddagsfika
  • 12.00 Lunch
  • 13.00 Skogsarbete med Kai.
    Eftermiddagsfika
  • 16.00 Egen tid – tid för promenad, dusch eller social samvaro!
  • 18.00 Middag

Söndag:

• 8.30 Frukost
  • 9.30 Sök, prova-på med Anders & Marie Winberg alt eget arbete.
    Förmiddagsfika
  • 12.00 Lunch
  • 12.45 Eget arbete
  • 14.30 Eftermiddagsfika och avslutning.

Med “Eget arbete” avses t.e.x. tillämpning av Kais tips, lydnad på appellplanen, uppletande, budföring eller att lägga egna spår eller sökslag.

Vi kommer att bo på Oskarströms Brukshundklubb. Där finns några sovplatser i stugan och där finns plats för 6-7 husbilar/husvagnar. El finns liksom dusch och toalett. All mat lagas av kockteamet och ingår i anmälningsavgiften.

Pris: 800 kr per person som omfattar mat, boende och föreläsare/instruktörer för fredag till söndag.

Anmälan: senast den 14 april till , liksom eventuella frågor.

Begränsat antal platser, först till kvarn gäller…

Plats är garanterad först när anmälningsavgiften är betald till Plusgiro 641944-4, märk inbetalningen Jubileumsläger.

OBS! Du måste vara huvudmedlem i Höganäs Brukshundklubb.

Varmt välkommen!