Höganäs Brukshundklubb historik

Höganäs Brukshundklubb bildades 1953 som en fristående sektion till Helsingborgs Brukshundklubb. Klubben grundades av Gustav Westerholm och 1963 blev vi en egen lokalklubb.

Vi finns i Lerbergsskogen, där vi har varit sedan starten 1953 och vi har ca 250 medlemmar.

Klubbens verksamhet är helt baserad på ideellt arbete från våra medlemmar. Vi har allt ifrån kurser, tävlingar och utställning till skötsel av gräsmattor och fastigheter.

Vi är en lokalklubb inom Svenska Brukshundklubben (SBK), specialklubb i Svenska Kennelklubben (SKK) och frivillig försvarsorganisation. Svenska Brukshundklubben har ca 290 lokala klubbar runt om i landet och 16 st rikstäckande rasklubbar. Organisationen har idag ca. 70 000 medlemmar.

Genom att bli medlem hos oss får du tillgång till många utbildningar och aktiviteter för dig och din hund samt en trevlig gemenskap. Välkommen ut och besök oss oavsett vad du har för hund eller vad du vill hålla på med. Du kan gå kurs, träna eller bara fika och träffa likasinnade hundintresserade människor.